Gudvangen i Norge

Gudvangen i Norge – kajakäventyr på Nærøyfjorden

Att få paddla från Gudvangen och längs Nærøyfjorden är verkligen en dröm som gått i uppfyllelse. Jag har sett fantastiska bilder både på Instagram och på Google – och med det sagt så blir man inte besviken! I den här bloggen delar jag med mig av de bästa tipsen för att paddla kajak längs Nærøyfjorden. Hoppas du blir taggad och inspirerad till att åka till Gudvangen för ditt kommande kajakäventyr.

Snabbfakta om Gudvangen

Namn: Gudvangen.
Var: En by i Aurlands kommun i Sogn og Fjordane, Norge.
Intressant fakta: Ett av UNESCO-världsarvsområde.

Gudvangen är en by i Aurlands kommun i Sogn og Fjordane, Norge. Gudvangen är en charmig by med några hundra invånare som ligger längst inne i Nærøyfjorden och längst ner i Nærøydalen. Omgiven av imponerande berg och grönskande natur, attraherar den besökare från när och fjärran.

Byn Gudvangen är inte bara ett naturskönt paradis utan även en plats rik på historia och kultur. Omgiven av branta klippor och frodig grönska har människor bebott denna region i flera tusen år, och deras närvaro präglar fortfarande området idag. Från forntida vikingar till nutida invånare har Gudvangen en rik kulturell arv som kan upplevas genom sina traditionella byggnader, konst och handverk.

Namnet Gudvangen (fornnordiska: Guðvangir) kommer från det gamla gårdsnamnet. Det första elementet är gud, vilket betyder “gud”. Vang(en) syftar på det öppna utrymmet framför en plats för dyrkan, liknande Aurlandsvangen och Vossevangen. I Gudvangen har det funnits flera platser för dyrkan sedan förkristen tid.

Snabbfakta om Nærøyfjorden

Namn: Nærøyfjorden.
Var: Fjorden sträcker sig över 17 kilometer från Aurlandsfjorden till Gudvangen.
Intressant fakta: Världens smalaste fjord.

Nærøyfjorden är en av många sidogrenar från världens djupaste och näst längsta fjord – Sognefjorden. Trots att det är ett UNESCO-världsarvsområde känns det som att inte många människor känner till detta smultronställe.

Äventyr i Gudvangen – en naturupplevelse utöver det vanliga

Hela resan från start till mål bjöd på en naturupplevelse utöver det vanliga, inte bara när vi var kom fram, utan även under resan när vi bilade genom Norge. Det är nog ett utav de finaste eller mest vackraste äventyr jag någonsin har gjort.

Äventyret innefattade allt man skulle kunna önska sig – vackert väder, mysigt regn, nära möten med vilda djur, tältövernattning längst en böljande fjord med magisk kvällsljus. Vi fick till och med till en spontanvandring upp till Bakkanossi inklusive övernattning på toppen, Om du vill läsa mer om vår vandring upp till Bakkanossi så kommer jag snart att lägga ut ett blogginlägg om det.

Från Karlstad i Värmland till Gudvangen i Norge

Vi startade från Karlstad och bilade genom Värmland över till norska gränsen. Vi fortsatte sedan förbi Oslo och sen upp mot Maristova som ligger i Lærdal kommun. Där passade vi på att ta en övernattning så vi kunde gå upp tidigt nästa dag och köra de sista 1,5 timmarna till Gudvangen. Vi sov över i en ganska fräsch lägenhet med smidig in- och utcheckning som låg vid Maristuen Fjellferie. När vi ändå var på plats tog vi oss en tur i närområdet där det var väldigt vacker natur.

Första paddeltagen från Gudvangen

Nästkommande dag packade vi ihop våra grejer och bilade vidare till Gudvangen där vi vi fortsatte vårt äventyr med kajak. En magisk första upplevelse! Landskapet är fantastiskt och känslan av att vara något litet i något så stort, är nästan en andlig upplevelse. Det var storslaget! Och samtidigt som det var väldigt mysigt. Vi paddlade förbi vattenfall från de höga bergen, små uddar, söta får, små byar, och allt känns lite pittoreskt och såklart lite norskt.

Vi hade med oss egna kajaker men det går även att hyra vid Gudvangen. Nordic Ventures ligger precis vid vattenkanten och priserna är överkomliga. De har även guidade turer. Kika på priser och paket här >>

Boende / tältning

Första dagen paddlade vi ifrån Gudvangen upp till ”Dyrdal Badaplass” innan vi paddlade tillbaka för att hitta en plats att sova. Vi paddlade inte så jättelångt men det var inte målet med vår paddling, målet var att njuta och det gjorde vi i stora drag. Jag upplevde inte att det var supermycket folk på fjorden, men på var och varannan udde så tältade människor. Det var inte superlätt att hitta en sån där klockren tältplats i slutet av dagen. Men vi hade tur och paddlade i land precis när några var på väg att åka hem.

Vi slog upp vårt tält, tände en mysig brasa och käkade vår kvällsmat samtidigt som vi blickade ut över fjorden och dess magiska ljus från himlen. Sååååå vackert och stillsamt.

Denna kväll fick jag också ett möte med mitt livs första rävunge. Jag stod och tvättade mitt ansikte för kvällen över en trätrapp och helt plötsligt kikade jag upp och såg rävungen långsamt och obekymrat gå emot mig. Blickstilla stod jag medan jag såg den komma närmare och närmare och den var så otroligt söt. Men när han var ca en och en halv meter ifrån mig upptäckte han mig och han vek av och gick vidare längs stängslet på andra sidan. Häftigt med naturen. Att man lever i symbios nästan med levande vilda djur, och det då jag känner mig så nära naturen!

Om man inte vill bo i tält så finns det andra boenden längs fjorden. Allt ifrån hotell till mysiga campingstugor.

Att njuta i både sol och regn

Efter att vi ätit frukost i gryningen så började det regna. Inte helt otippat att detta skulle hända med tanke på Norges ostabila väder, så vi packade i hop lägret så snabbt vi kunde för undvika att allting skulle bli blött. Himlen öppnade sig och det tog en bra stund innan vädret lugnade sig. Under tiden vi väntade fick vi besök av både två och tre par som sökte skydd för regnet.

Efter en stund valde vi att paddla tillbaka även om det regnade. Och jag är så glad över att vi fick uppleva att paddla i regnet, glidande på en jättetyst fjord där jag bara hörde regndropparna på vattenytan och mina paddeltag som klöv vattnet gång på gång. Ett extra magiskt ögonblick som var supermysigt och nästan trollskt.

När är den bästa tiden att paddla kajak i Nærøyfjorden, Gudvangen?

Vädret kan variera från år till år, men eftersom det är Norge kan du förvänta dig en del regn. Men regn tycker jag inte ska avskräcka dig. Vi fick en dag med regn och det var riktigt mysigt att paddla iväg i tystnaden. Den huvudsakliga kajaksäsongen pågår från maj till september med toppmånaderna juni, juli och augusti. Här är en snabb översikt:

• April och maj: Säsongen börjar sent i april. Fortfarande ganska kallt med lite snö på topparna vilket gör att vattnet är riktigt kallt och kan påverka dig avsevärt om du råkar ramla i.
  • Juni, juli, augusti: De bästa månaderna att åka – längsta dagarna och korta nätter, troligtvis den bästa väderperioden. Men detta innbär också såklart hög turism.
  • September: Börjar bli kallare och regnigare igen. Dagarna blir kortare och kortare. Slutet av september markerar vanligtvis slutet på säsongen.

Om du vill undvika högsäsongen rekommenderas sent i maj/tidigt i juni eftersom vädret blir bättre och dagarna blir längre.

Tips på andra sevärdigheter runt Gudvangen

Bakka kyrka

Kyrkan är vackert belägen med utsikt över Nærøyfjorden. Bilvägen från Gudvangen är 6 km lång – du kan se kyrkan från båtarna som kommer och går. Kyrkan byggdes år 1859 och har cirka 200 sittplatser. Det är en vit träkyrka och den är liten och supersöt. Det hålls cirka 10 gudstjänster om året. Kyrkan är öppen under sommaren.
Karta på vart kyrkan ligger finner du här >>

Vikingabyn Njardarheimr

Utforska vikingbyen Njardarheimr i Gudvangen. “Njardarheimr” betyder hemmet dedikerat åt den nordiska guden Njord. Vikingadalen är namnet på konceptet som helhet. Det kommer att vara en levande kulturhistorisk plats byggd tematiskt som en vikingaby. I vikingbyn Njardarheimr kommer du att uppleva en autentisk by som visar hur vikingarna levde för 1000 år sedan när Gudvangen fick sitt namn. Här finns inga utklädda skådespelare, utan riktiga vikingar i alla åldrar som lever vikingatiden som en livsstil.
Här kan du finna Vikingabyn >>

Den gamla vägen Stalheimskleiva

Vägen går från de inre delarna av “Nærøydalen” och upp till gårdarna “Brekke” och “Stalheim”. Det är inte möjligt att köra på vägen, men du kan gå cirka 1 km från toppen mot botten av vägen. Stalheimskleiva är en av de brantaste vägarna i norra Europa, byggd under åren 1842-1846. Vägen har 13 hårnålskurvor, med Stalheim Hotel beläget på toppen. Härifrån får du en vacker vy över vägen och Nærøydalen. Du kan också utforska vattenfallen Stalheimsfossen och Sivlefossen, som ligger på var sin sida om vägen. Vägen ligger 13,6km från Gudvangen.
Karta över vart vägen ligger kan du finna här >>

Om du är nyfiken på fler äventyr, läs gärna vidare på bloggen >>